PKP Intercity odebrało właśnie 8 wagonów bezprzedziałowych pierwszej klasy po naprawach głównych realizowanych przez PESĘ. To wagony 152A mające dopuszczenia zagraniczne i zdolne do jazdy 200 km/h. Niestety w ramach zamówienia przebudowę, na zwykłe wagony, przechodzą też cztery sleeperetki, które kiedyś wspomagały nocne połączenia przewoźnika do Amsterdamu.
PKP Intercity właśnie rozpoczęło długo wyczekiwane odbiory wagonów 152A po przeprowadzonej naprawie P5. Są to bezprzedziałowe, wygodne wagony 1 klasy z 54 miejscami do siedzenia, które naprawia PESA Mińsk Mazowiecki na podstawie umowy zawartej w 2022 roku podczas
targów InnoTrans. Warto dodać, że pierwsze wagony z tej umowy miały zostać włączone do ruchu już w 2023 roku
, przed wakacjami. Na nasze pytania o opóźnienie w realizacji kontraktu PKP Intercity odpowiedziały dość lakonicznie. – Wagony zostały odebrane z niewielkim opóźnieniem po stronie Wykonawcy – napisał Anna Zakrzewska z zespołu prasowego spółki.
Z kolei Grzegorz Chojnacki, członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych PESA Mińsk Mazowiecki, przekonuje nas, że opóźnienie w stosunku do wymogów umownych jest bardzo nieznaczne. – Pierwsze wagony zostały minimalnie opóźnione z uwagi na przedłużający się proces kompletacji dokumentacji. Wagonów 152A w PKP Intercity jest na tę chwilę 8 sztuk. Wagony posiadają wszelkie wymagane dokumenty i mogą być eksploatowane przez PKP Intercity. Sukcesywnie pracujemy nad kolejnymi wagonami i w tym roku planujemy zgodnie z harmonogramem dostarczyć jeszcze 10 sztuk 152A i 17 sztuk 154A – mówi Chojnacki (do wagonów 2 klasy przejdziemy później).
Jak więc widać, razie przewoźnik odebrał osiem z łącznie 24 wagonów 152A objętych zamówieniem. W naprawie jest aktualnie 9 kolejnych wagonów, o czym mówi nam Anna Zakrzewska z PKP Intercity.
160 czy 200 km/h? Wagony mogą też kursować za granice
Przedstawicielka przewoźnika dodaje, że po przeprowadzonej naprawie wagony będą mogły kursować w pociągach z prędkością 200 km/h. Jednocześnie na zdjęciach z ubiegłego weekendu, gdy jeden ze 152A wyjechał na trasy, wyraźnie widać, że aktualnie mają one dopuszczenie na 160 km/h. Na zdjęciach sprzed kilku tygodni, gdy wagony były testowane w Żmigrodzie, widać natomiast oznaczenie prędkości 200 km/h. Nie wiemy, skąd wynikają te różnice – zwłaszcza że przewoźnik deklaruje, iż mają one kursować z wyższą z opisywanych prędkości.
Jasne pozostaje to, że wagony, dzięki dopuszczeniu RIC, mogą kursować do Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier czy Austrii. Może to się okazać zbawienne wobec planów
rozwoju międzynarodowej siatki połączeń PKP Intercity.
Koniec Sleeperetek z Jana Kiepury
Spośród 24 wagonów 152A cztery nosiły specyficzne oznaczenie
152Az, co było wynikiem ich przebudowy w 2004 roku na sleeperetki - wagony z rozkładanymi miejscami do siedzenia, które po wychyleniu zapewniały pasażerowi praktycznie pełnoprawne miejsce do leżenia. Kilka lat temu pisaliśmy o nich szerzej
tutaj. Wagony te wykorzystywano we flagowym pociągu nocnym łączącym Warszawę z Amsterdamem - EN Jan Kiepura, który jednak zjechał z torów już prawie 10 lat temu.
Niestety, w wyniku aktualnej modernizacji wagony 152Az zostaną ujednolicone do standardu 152A, przez co z taboru PKP Intercity zniknie kilka wagonów tak bardzo potrzebnych
przy realizacji połączeń nocnych, zwłaszcza na trasach międzynarodowych. Przypomnijmy, że od grudnia w końcu ma ruszyć
nocne połączenie Berlin – Warszawa, a wagony tego typu są też potrzebne chociażby przy
kursach Baltic Expressu z Gdyni do Pragi, gdzie uniwersalne wagony 152Az sprawdziłyby się świetnie, zwłaszcza w szczytach przewozowych. PKP Intercity nie odniosło się do pytań o powody przebudowy sleeperetek na normalne wagony (podjął ją poprzedni zarząd spółki).
Z Łodzi do stolicy, Trójmiasta i na Pomorze Środkowe, docelowo na wielu trasach
Jeśli ktoś chciałby przetestować nowe wagony (nam jak na razie się to niestety nie udało), to aktualnie mają one kursować w tych pociągach:
- IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg
- IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna
- IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wsch. – Łódź Fabryczna
- IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wsch.
- IC 15152/3 Zatoka relacji Łódź Fabryczna – Gdynia Gł.
- IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Gł. – Łódź Kaliska
Docelowo wagony 152A mają obsługiwać ciągi: Warszawa-Kołobrzeg, Warszawa-Kraków, Kraków-Zakopane, Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój, Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław, Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba, Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków, Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa, Warszawa – Małkinia – Białystok. Wynika to z umowy z CUPT na dofinansowanie kontraktu z KPO.
Na 154A jeszcze poczekamy
Umowa w 2022 roku dotyczyła zarówno wagonów 152A, bezprzedziałowych, 1 klasy oraz 35 wagonów 154A, również bezprzedziałowych, lecz 2 klasy. Te wagony, które po naprawie zapewnią 72 miejsca siedzące, wciąż przechodzą naprawę P5, a pierwsze z nich, zgodnie z harmonogramem, mają zostać odebrane w IV kwartale tego roku.
– Docelowe przypisanie wagonów 152A i 154A do pociągów oraz harmonogram wdrażania wagonów do planowych pociągów zostaną opracowane w późniejszym terminie, po poznaniu szczegółowych terminów odbioru kolejnych wagonów – kończy Anna Zakrzewska.
Za zdjęcia dziękujemy autorom profilu
Love Peace Trains na Facebooku. Znajdziecie tam także wrażenia z wnętrza wagonów. My także spróbujemy przetestować nowe wagony i podzielić się z Wami ich recenzją w kolejnych dniach.